Am intrat anul acesta la BIFE SIM 2017 cu o oarecare reticență, apărută chiar înainte de turnicheți. De la distanță am observat bannerul mare de pe Pavilionul central de la ROMEXPO, însă intrarea pe culoarul central era goală, mai precis fără expozanți aparținând de segmentul de mobila. În amintirea SIM 2012 când la Băneasa am constatat un aflux imens de firme, cred că numărul celor care au expus anul acesta la BIFE SIM 2017 a fost mult scăzut. Actorii principali sunt aproximativ tot aceeași, iar spațiile de expunere cu utilaje pentru procesatorii mari sunt la fel de bine ocupate ca și cele cu semifabricate importate pentru segmentul de PAL și MDF plus accesorii.
Din punctul meu de vedere, fără a discredita deloc pe nici o companie, dacă mai separăm segmentul de saltele, plapume și perne, plus decorațiuni interioare și stofe, ca să ajungem în segmentul reprezentativ al mobilei din lemn masiv, doar C1 a avut parte de standuri pentru aceste piese de mobilier. Am făcut această diferențiere bazat pe împărțirea producătorilor între segmentele de lux și buget. Conform Ziarului Financiar exportul de mobila cu valoare mare a crescut cu aproape 10 % anul acesta la valoarea de 1,1 mld euro, echivalentul a aproape 4 % din totalul exportului național. Tot în același articol scrie că se importă mobila ieftină. Deduc astfel că la BIFE SIM 2017 s-au prezentat în mare parte ofertanți pentru piața internă, că au lipsit majoritatea marilor exportatori, adică cei care produc mobilă de calitate și publicului i s-a prezentat oferta disponibilă pentru piața internă, în mare parte din subansamble semifabricate.
Producătorii de utilaje se adresează de regulă segmentului care prelucrează lemnul masiv, însă beneficiarii lor nu au fost prezenți la târg cu standuri proprii. Cei cu care am vorbit, cu care avem contacte de multă vreme, s-au declarat dezamăgiți și nemulțumiți de LIPSA STRĂINILOR, a celor care pot veni să caute mobilă pentru export. BIFE SIM 2017 se declară târg internațional, însă tocmai componeta internațională a cam lipsit. Am remarcat purtători de costume și serviete cu alură de vorbitori nativi de limbi străine, însă am aflat de la expozanți că sunt parteneri care au venit la târg doar ca loc de întâlnire cu contactele vechi, românești. Nu au prea avut ce vedea ca opțiuni alternative.
Am spus de multe ori că ne dorim ca mobila pe care o producem pentru export să fie disponibilă pentru comenzi individuale și pentru piața din România, însă tocmai auspiciile acestui târg internațional ne fac să preferăm prezența online în locul unui stand. Catalogul nostru de mobila este disponibil la adresa www.mobelamadeus.ro. Fiecare expozant a vândut mobila din stand, însă nu există retaileri locali, puternici și capabili să achiziționeze linii de produse similar cu partenerii externi. Asta duce la o lipsă de produse de calitate pe piața românească, chiar dacă potențial și doritori există.
Produse din portofoliul prezentat în catalog au fost prezentate și în alte standuri, aparținând grupului de fabrici din Nord Vestul României pe care îl reprezentăm.
Revista Din Lemn a avut propriul stand iar mobilierul din standul lor a fost furnizat de noi. Vorbim despre o masă Spider cu blat din cer, derivat din modelul Kraken. Scaunele au fost model Quadrant, cu piele naturala, Dark Brown. Cu ocazia primei ediții tipărite, am fost și noi prezenți în paginile acestei publicații cu o pagină de reclamă, primul și singurul demers de acest tip de când Mobel Amadeus este vizibil online, adică de peste 5 ani. Cu această ocazie doresc să o felicit pe d-na Mihaela Radu și echipa dânsei pentru realizarea excepțională.
Pe lângă expozanții pe care îi cunosc am căutat să găsesc soluții pentru mici tâmplari, pentru atelierele de tâmplărie de dimensiuni reduse, cele în care îmi pun speranța că vor duce mai departe dragostea pentru prelucrarea lemnului. Aceștia acoperă un segment de piață foarte important, neglijat de marile firme de mobilă, dar și de furnizorii de echipamente. Am remarcat prezența a două firme care oferă și utilaje second hand, însă comentariile din media online a mai multor meșteri care au vizitat BIFE SIM 2017 au fost în ton de dezamăgire a opțiunilor și ofertei pentru ei.
Din cauza unui T-Rex decupat cu un CNC Router m-am oprit lângă un stand. Am recunoscut în materialele lor publicitare pe unul dintre oamenii prezenți în stand și am vrut să stau de vorba cu el.
M-a încântat discuția în mod deosebit și am aflat că a dezvoltat seria de Routere CNC ca brand propriu pe lângă alte utilaje pe care le comercializează. Dan Pruteanu, tânărul cu barbă din imaginea de mai jos a reușit să își rupă 15 min din conversațiile cu potențialii clienți și am descoperit astfel încă un om cu suflet și determinare pasionat de ceea ce face. Wood-IQ este compania sa și l-am invitat să scrie pentru noi, pe segmentul de Routere CNC o serie de articole cu conținut profesionist. Aștept continuarea unui contact în care calitatea omului a contat mai mult pentru mine, decât procentele sau discounturile promovate în stand pentru clienți.
Este speranță de transmitere a valorii pentru lemnul românesc însă nu sub formele clasice. Târgurile de acest gen sunt o perpetuare a unor practici de rutină, însă cred că speranta noastră stă în ceilalți, ce nu sunt prezenți la aceste târguri, în firmele mari care exportă și tâmplarii mici care fabrică piese excepționale la comandă, pentru piața internă, fără a fi prea vizibili.
Cu drag de oameni frumoși, îndrăgostiți de lemn!