StejarMasiv.ro m-a plătit să merg la Bife Sim 2018, așa cum o face în fiecare an, începând cu 2012, când am participat cu stand. Atunci era SIM 2012 și se întâmpla la ROMAERO Băneasa.
Astăzi scriu neinfluențat financiar de nici una dintre entitățile prezentate. Încerc să nu defăimez, nici să laud, însă pot spune că am interacționat direct de-a lungul timpului mai ales și la târg mai puțin cu cel puțin jumătate dintre firmele de acolo. Este opinia mea sinceră despre Bife Sim 2018!
Am ales să fiu prezent în primele două zile ale târgului, când se presupune că merg specialiștii. De la organizatori am cerut o invitație pentru presă și au avut bunăvoința să mi-o trimită, chiar dacă a fost mai dificil de explicat că sunt blogger și nu am legitimație de presă. Scria negru pe alb la partea de presă că acceptă bloggeri, adică nu neglijează pentru Bife SIm 2018 prezența media online. N-fine, invitația a fost valabilă o zi, prima zi de la deschiderea oficială.
Am intrat pe poarta A, adică cea principală și încă e de lucru la spațiul de acces, am mers pe pietriș până aproape de halele B1 și B2 unde s-a mutat târgul. Hale noi, tam-tam mare că e spațiu cu 30 % mai mare decât anul trecut, pentru partea de utilaje. Se vede și din poze că B1 e mai mare ca B2 și cum în B1 au fost utilajele se deduce simplu că aceștia au achiziționat și plătit mp mai mulți ca mobiliștii.
Am ajuns taman la vorbele de inaugurare, unde ”puhoi de lume” asculta oficiali și miniștrii bucurându-se de ”larga participare și viitorul strălucit”. A fost hilar, pentru că în holul de intrare pe podiumul roșu, oficialii erau înconjurați de cca 30 de fotografi și mânuitori de camere video, iar în spatele lor audiența nu cred că includea suma persoanelor din stafurile vorbitorilor și ceva trecători în drum spre o țigară sau întâlnindu-se întâmplător în acel moment. La astfel de momente nu reușesc să mă concentrez asupra vorbelor din microfon, îmi place să urmăresc audiența și să surprind reacțiile oamenilor.
Ceea ce înseamnă parte oficială este tern, fără conținut, dar, ”așa se face” dă bine pe sticlă și în poze … trecem peste asta.
BIFE SIM 2018 – Hala de mobilă
BIFE = Bucharest International Furniture Exhibition, iar SIM ar fi acronimul de la Salonul Internațional de Mobilă, însă doar dacă suntem permisivi și acceptăm furnizorii de tehnică ca reprezentând branduri de altă naționalitate putem extinde salonul ca fiind internațional. Expozanți de mobilă din alte părți ale Europei eu n-am văzut, cel mult reprezentanți ai unor branduri de materiale, feronerii sau finisaje. Au lipsit mulți actori mari pe care îi vedeam anii trecuți, deși spațiul a fost amenajat mai bine în hala B2. Bife Sim 2018 a fost lipsit de vizitatori, nu pot spune că în zilele dedicate B2B culoarele au fost ocupate de traderi interesați de produsele românești. Am remarcat de cele mai multe ori străini ce se re-întâlneau cu parteneri români, profitând de ocazie să discute despre afacerile în curs, într-un loc, într-un timp scurt, cu mai mulți parteneri. Am fost și-n 2015, numai nu reușesc să vizitez o expoziție de unde să vin fericit.
REGRET alegerea unor branduri vechi, cu proprietari din garda veche, care aleg să se închidă în spații zidite, cu uși la intrare în care ai senzația că esti captiv dacă îndrăznești să intri. Staffurile de acolo sar pe tine de cum ai pătruns, parcă trebuie să și cumperi, pe loc.
Concursul de design a fost simpatic, nu știu cine a câștigat, poate doar daca sun vreun participant care a stat până duminică. Am realizat că am fotografiat aceeași masă pliantă prezentă și acum 5-6 ani. Pesemne nu au oamenii suficienți participanți, ori vor să câștige cineva și-l tot aduc în târg până ia premul I.
Studenții de la Mincu au avut standul lor și de câte ori am trecut pe acolo nu am văzut pe nimeni oprindu-se la discuții. Personal cred că este o pepinieră cu potențial fantastic, poate insuficient gospodărită.
Colegul Molnar Levente de le Ecomatrix a avut o prezentare frumoasă cu un Smart Living, ce va face parte din oferta noastră de acum încolo.
Ciprian Manda a prezentat două forme de comode cu sertare, de dimensiuni mici, unde s-a pus accent pe calitatea execuției îmbinărilor de tâmplărie. Cred că e nevoie de o colecție, ca să determine achiziția, altfel o singură piesă complet distinctă va fi mai dificil de integrat într-un aranjament interior.
Arboritm a fost prezentat și în paginile noastre anterior și a prezentat un birou în stil nordic, foarte simplu și elegant.
Măsuța de cafea Zarra mi-a atras atenția ca fiind produsul imaginației a două surori ( sper să nu greșesc) cu o paletă coloristică interesantă. Construcția e simplă, funcțională.
Unele lucrări au fost mai mult expresii de inventivitate sau imaginație, un fel de haute-couture, nicidecum pret-a-porte.
Am remarcat prezența colegilor de la Spiralwood în hala de mobilă, departe de CNC-urile care fac ceea ce ei pot folosind strunguri și meseriași. Tehnica vine din urmă și acaparează piața, făcând meseriașii să se concentreze pe ceea ce mașinile nu pot face. Sper să nu asistăm la o dispariție a breslei oamenilor pricepuți în detrimentul uzinelor mecanizate, dar nu se poate nega avansul tehnologic.
Nu mi-a plăcut :
- sumedenia de mobilă stil extrem de sibaritică, pentru lux opulent, înzorzonată, dantelată – parcă așteptându-l pe regele rromilor să o cumpere.
- standurile cu mobilă din PAL și MDF, accesorizate cu feronerii mega-inteligente și scumpe.
- am remarcat o scădere a numărului producătorilor și prezența revânzătorilor, care încearcă marea cu degetul, fără a fi prezenți an de an.
- amestecul mobilei cu textile, saltele sau decorațiuni – în același timp era prezent în paralel și un targ de textile, in alte hale.
- prezentarea mobilierului din lemn exotic ca fiind ceva aparte, cu valori extrem de ridicate, nejustificate decât de snobismul celor care o apreciază și de necunoașterea poziționării valorilor reale.
BIFE SIM 2018 – Hala de mobilă
Aici a fost cea mai mare animație, oameni, firme și interacțiuni. Cred că la Bife Sim 2018 au fost mai mulți vizitatori interesați să prelucreze lemnul și derivatele decât cei interesați să cumpere produsul finit. Branduri mari cu spații ultra-generoase, reclama incisivă și sumedenie de oameni din staff-ul fiecăruia trăgând de vizitatori să-i transforme în potențiali clienți. Târg, pe bune. Am văzut utilaje multe, mari, procese automatizate, totul dedicat fabricilor și entităților de volum.
Programul Start-Up Nation a fost o gură de oxigen pentru aceștia și au livrat soluții cu ocazia asta multor ateliere mici, însă oferta lor se orientează tot spre firmele mari, fabricile cu angajați peste 50 ca număr. Am remarcat prezența firmei Interforesta, din Baia Mare, care vând și utilaje SH, mai accesibile și care cred că prezintă interes pentru cei mai mici.
M-aș fi bucurat să simt că marii comercianți înțeleg segmentarea pieței căreia i se adresează, însă grandoarea afișată, corelată cu lipsa unei viziuni de comunicare pentru meseriași ce se desfășoară pe câțiva zeci de metri pătrați, îi face să vorbească o limbă neînțeleasă de cei mici. Și nu știu că cei mici sunt cei mulți, că lemnul, mobila la comandă și meșterii convertiți din foști corporatiști ori meserii fără legătura cu tâmplăria sunt o clasă în formare, cu avânt și care are nevoie de informație ca de aer. Dacă Bife Sim 2018 nu a acordat atenție explicită micilor ateliere m-aș bucura să fie la anul altfel.
După informare vine decizia de achiziție și ȘTIU sigur că foarte mulți dintre aceștia preferă să cumpere utilaje din afara țării, de pe entități online consacrate cum e Amazon sau direct de la oficii ale unor producători nereprezentați în România.
Am vizitat standul lui Dan Pruteanu, și a firmei sale Wood IQ, pe care i-am menționat intenționat în ordinea asta. Cu omul ai contact, indiferent cine emite factura, iar Dan, colegul meu în ale tâmplăriei, este un partener pentru cei cu care bate palma. CNC-urile sale au fost centru atenței, am văzut oameni care au venit la târg special ca să discute concret și să cadă la înțelegere pentru achiziții viitoare. Dan mi-a povestit că trendul privitor la calitate s-a schimbat și mai nou Robland este preferat brandului Holzmann, deși costurile implicate sunt ceva mai mari.
Una peste alta, întreg târgul Bife Sim 2018 a fost ocazia întâlnirilor într-un spațiu comun a industriei, oamenii au apreciat ocazia revederilor și au profitat de moment ca să discute din nou cu contacte vechi. Prevăd o segmentare a pieței, reprezentată în primul rând de separarea pe straturi ce nu se amestecă – fabricile și furnizorii de utilaje pe o parte, prezenți la târg, iar mici meseriași, artizanii și atelierele de mobilă la comandă locale pe de altă parte, fiecare cu spațiul individual delimitat, fără multe conexiuni între ele.
Concluzii
Tărgul Bife Sim 2018 s-a încheiat ieri, în 16 septembrie 2018, iar azi, site-ul APMR are pe prima pagina articol din luna mai 2018, iar Revista Mobila, pe care prin reprezentanți am văzut-o activă la tărg, luând interviuri, vorbind cu expozanții, are ultimul articol publicat în 10 septembrie. Îi respect pe cei de la Sigstrat, știu că Ronex e prezent de la începuturi … dar altceva decât reclamă oare nu cred cei care publică în revista înființată din 1964 că ar interesa publicul cititor?
Pe durata târgului, în ziua imediat următoare, nu s-a publicat nimic.
Mă așteptam să văd clasamentul la Concursul de Design, dar se pare că în afara bannerelor de reclamă, care inundă realmente prezența lor online, nu se găsește informație actuală.
Cred, dar nu sunt sigur, că voi merge și anul viitor la BIFE SIM 2019. Merg pentru a îi găsi într-un loc pe cât mai mulți dintre cei cu care am contact din cauza ocupației mele, însă de la an la an constat că mă văd cu ei tot mai mult ca vizitatori, și nu ca expozanți.
Iar mă gândesc la Ghilda, la breasla meșterilor lemnari … cu prezența online activă, pare tot mai necesară.
S-aveți spor tâmplari, meșteri și artizani, ce iubiți lemnul!