E un subiect care pare nesfârșit, am mai scris și voi încerca să mai detaliez acest subiect. Mobila din lemn masiv are o paleta de finisaje de bază, clasice, în culori ce poartă atât de multe denumiri încât e uneori dificil de explicat celui ce pornește cu o idee despre wenge sau nuc sau cireș, ce culoare avem în paleta. Vrei nuc? Sau wenge? Deja am început greu și redefinirea nuanței pe care cineva o asociază cu o culoare e foarte dificilă. Wenge, sună cumva exotic, dă bine să ai mobilă wenge, deși wenge nu e o culoare, este un copac, o esență lemnoasă cu o paletă de nuanțe naturale foarte variată.
Am să prezint în imagini căteva nuanțe dintre cele mai uzuale cu explicațiile de rigoare.
Aici sunt nuanțe, denumite de noi pe randuri, de la stanga la dreapta astfel :
- B-Finish
- Basic Oak
- French Antik
- English Antik
Aceeași culoare, dacă este aplicată peste bucăți diferite de stejar, provenind din copaci diferiti, din zone geografice diferite, va arăta puțin diferit. Lacul, un alt element deosebit de important, poate fi de multe feluri, irelevante la prima vedere pentru client, dar cu influența majoră în efectul final. Lacurile pot fi pe bază de apă, nitro sau poliuretanice. Nivelul de luciu poate parcurge de la mat la lucios o gama cu vreo 4-5 pași. Nivelul de rustic, adică de predominare a nodurilor și crăpăturilor iarăși este important. Finisajul în sine nu se rezumă doar la pensulat o culoare și lăcuire, atât este doar dacă se face bricolaj, acasă. Pentru cele mai multe dintre culorile de mai sus se aplică o succesiune de procedee care poate parcurge lejer 10 etape distincte. Să înțelegeți că un finisaj de calitate, implică zile de manevrat același produs pentru a obține un aspect final elaborat. O linie fină, de altă culoare, mai închisă, pentru contrastul și evidențierea fibrei se face prin aplicarea unui strat care ulterior este rașchetat. Culoarea închisă pătrunde în fibra lemnului și este îndepărtată de pe suprafața superficială, dar rămâne în profunzime.
Cred că industrial este imposibil de reprodus finisajul realizat manual, că eticheta finală a unui produs este dată de partea de finisaj, că două produse din aceeași gamă, produse din lemn masiv, nu au cum să fie identice. Uniformitatea arată prelucrarea mecanizată, automată. Când finisezi manual, nota de originalitate se obține tocmai prin micile imperfecțiuni, sau mai exact prin imposibilitatea de a replica exact acelasi traseu pentru scule. Senzația la atingere este ireproductibila, imposibil de obținut pe o placă de MDF, chit ca de la distanță par a fi similare unele nuanțe și texturi.
B-finish-ul este un ciocolatiu ca și ciocolata cu lapte,
Basic Oak îl vedem ca și nuanța cu tentă maro, antichizată evident, predominant asociată cu lacul lucios,
French Antik este un finisaj cu nuanțe roșiatice, ruginii mai degrabă, dar tot din segmentul de finisaje foarte închise. Cred că mai este cunoscut ca și Colonial închis.
English Antik este cea mai tradițională nuanță, deseori întâlnită pe mobila veche, similară cu French Antik, cu precizarea că nuanța predominantă nu este ruginie cu maro ci seamănă cu ”blană de urs brun, sau ciocolata neagră”
Fiecare dintre aceste finisaje poate căpăta nuanțe și reușim de fiecare dată să aducem finisajul unei piese noi aproape identic cu cele trimise de clienți în fotografiile pieselor de mobilă pe care deja le dețin.
Cu drag, de modă veche.