Influentele daneze asupra mobilierului
Influentele daneze apar când Europa anilor ’50 se refăcea după un război care modificase radical așezările sociale, politice, economice ale locuitorilor întregii planete, și pe ale Bătrânului Continent în mod special. Granițele se modificaseră, banii se relocaseră, frământările politice și sociale mutaseră făgașuri vechi ale umanității, părea o scuturare seismică a întregii planete, care după Revoluția industrială, un alt eveniment major al omenirii, parcusese un drum care ducea spre acumulare de tensiuni ce au culminat cu cel de-al doilea război mondial. Rezultatul a fost extrem de interpretabil, depinde din ce postură îți dorești să analizezi întreaga panoramă.
După mijlocul secolului trecut, s-au consolidat alți poli de putere, de influențe tehnologice iar războiul, în forma sa clasică părăsește Europa, manifestându-se sporadic doar la periferia Europei, tocmai pentru a clarifica situații tensionate și pentru a le muta în contexte durabile, în timp.
Franță, Anglia, Germania, Italia se poziționează pe piloni economici și în virtutea dezvoltării tehnologice se reconstruiesc, se redefinesc alegând ca pe viitor să fie stabile financiar, să evite conflictele directe, fizice și să rezolve problema dominației sau a asupririi în termeni monetari. Apar organisme, se semnează tratate, se dorește reglementarea oricărui aspect ce ar putea genera pe viitor neînțelegeri.
Arta din acest context este mai vie ca oricând, se crează curente, se definesc concepte condiționate totuși de realitîțile momentului, de o anumită austeritate. Materia primă nu este abundentă, necesitățile se diversifică, iar ceea ce astăzi definește stilul nordic, este un concept-curent auster, ce face mult din puțin, ce folosește eficient satisfacerea dorințelor și a nevoilor de la cele primare până la cele elevate.
Citește și – Morten Stenbæk – tâmplar danez în stil modern
Am făcut această construcție pentru că este propria mea părere vis-a-vis de influentele daneze ale designului de mobila din lemn masiv al acelor timpuri. Exponenți ca și Finn Juhl imaginează în 1945 modelul de scaun ce separă șezutul și spătarul de rama de structură, un model ce va influența pe mai departe ideea de concept de mobilier. Alți și alți designeri nordici coagulează acest curent și-l dezvoltă ajungând să îi confere formă și conținut pregnat, impunându-se ca ramură distinctă pe peisajul Europei.
Să descriu apreciativ sau critic mobilierul ar trebui să folosesc termeni ce nu-mi sunt familiari, însă vă invit să remarcați liniile suple, economia de material, aplecarea către confort sau evidențierea calității prin calitatea materialelor mai mult decât prin opulența decorațiunilor nefuncționale.
Sunt multe imagini, am petrecut ore selectându-le, cu placere nedisimulată.
Influentele daneze
Nu producem aceste piese, gama de mobilier fabricata de noi este disponibila în catalogul de mobila din stejar Mobel Amadeus.