Despre Kengo Kuma se poate spune că este definit de apropierea de natură, caracteristică școlii japoneze de design și artizanat. Lemnul ocupă un segment aparte din preocupările profesorului de la Universitatea din Tokyo și i-a dedicat prelucrării și punerii în valoare o bună parte din munca sa. Consideră spațiul și transparența ca fiind concepte fundamentale de proiectare, integrând materiale naturale în creațiile sale. Piatra, lemnul și lumina plus interconectarea volumelor sunt descrieri ale proceselor pe care Kengo Kuma le folosește când explică viziunea sa asupra designului.
Este cunoscut pentru pavilioane, multe ca număr, formă, amplasare pe tot mapamondul și diferențe structurale puternice. Cu îndemânarea meșterilor dulgheri japonezi am avut de-a face de-a lungul timpului în diverse ipostaze, calificarea lor este de netăgăduit și Kengo Kuma folosește această moștenire pentru a creea forme extrem de intrigante.
Yure – Kengo Kuma
– denumirea unei structuri din grinzi de lemn, interconectate tradițional în stil japonez. Are calitatea de a fi destinată cățăratului, oferind treceri din încăperi diferite pe volume și nivele interconectate. Yure a fost creat de Kengo Kuma pentru Galerie Phillipe Gravier și se găsește amplasat în Paris la Jardin des Tuileries. Este o structură zăbrelită din grinzi identice care oferă privitorului perspective diferite în funcție de unghiul din care privește.
Tsumiki- Kengo Kuma
– este proiectul japonez al casei de design Kuma and Associates ce dorește să ofere copiilor o alternativă la jocul LEGO. Nu știu cât de puternic este impactul comercial și cred că nu a fost afectată poziția LEGO foarte mult, însă sunt convins că partea creativă are mai mult de câștigat folosind Tsumiki pentru o minte de copil. Tsumiki este o formă triunghiulară, evident din lemn, cu două laturi și crestături pe bazele celor două laturi.
Limita este cerul și imaginația, iar cei care oferă aceste jocuri lasă la alegerea celor ce îl folosesc să se desfășoare pentru a creea noi forme. Avem de a face cu o abstractizare a formei, o simbolistică, însă e nevoie de descătușarea potențialului și depășirea barierei facile pentru ca un copil creativ să devină genial.
Voi urmări cu atenție fiecare informație despre exponenți ai școlii japoneze, cred că avem atât de multe de învățat de la ei. Putem afla de exemplu cum să renaști ca națiune din propria cenușă, pare că într-acolo ne îndreptăm și avem nevoie de reinventarea noastră ca valori și determinare.
Pentru reamintire – Jucării Montessori – concepte generale și realizare Ionuț Dragnea
Kuma – Malabar
– influențele lui Kengo Kuma apar și în mobilier și am apreciat modelul de masă care îi poartă numele fabricat pentru Malabar, un brand fantastic, de lux autentic, nu sibaritism. Avem din nou prezentă partea de structură zăbrelită, de aceea e important să cunoaștem mai multe pentru a putea aprecia valorile. Cultura generală trebuie extinsă cu cunoștințe nebănuite pentru a păstrunde tainele artei. Aici nu mai vorbim despre tâmplărie sau dulgherie, ci căutăm să pătrundem semnificații. Kengo Kuma este un izvor de amănunte ce trebuie interpretate.
Cu drag, de arta sufletului transpusă în lemn.
Oare știe Kengo Kuma că este un Tekton?