Pentru a respecta cu sfințenie originile trebuie menționat că Gueridon este numele sub care s-a construit inițial un piedestal cu susținere pe trei picioare și corp central. În partea superioară s-a poziționat o lumânare sau un blat de dimensiuni reduse. În timp această soluție constructivă a derivat în două direcții diferite – mese și sfeșnice. Ideea de sprijini pe pardoseală în cele 3 puncte care în timp au ajuns și 4 a dus la derivații care au înlocuit coloana centrala cu o secțiune mai scurtă sau chiar la lipsa acesteia. Ideea este ca structura de sprijin să fie pe picioare cu prindere între ele și susținerea în partea superioară a unei componente utile.
O masă construită astfel poate lua forme diferite cu evoluție în timp de la ornamente bogate și fin lucrate la forme simple, linii drepte și aer modern. Oricum se regăsește în multe soluții pe care azi le întâlniți frecvent acest tip constructiv. Am realizat chiar că mesele produse pentru Ciocolateria Leonidas din Timișoara aparțin acestui stil, deși le-am produs și livrat și au mai bine de 2 ani de utilizare, fără a cunoaște acest detaliu.
Francezii și rușii au o abordare diferită, dar cu origini comune, ambele nații fiind ahtiate după sibaritism, opulență și grandoare. Piesele rusești care corespund acestui stil sunt grandioase și fac deliciul licitațiilor pentru cei care caută să își îmbogățească colecțiile de piese deosebite, excentrice.
Eu apreciez în mod deosebit derivațiile moderne, minimaliste, pe care constructorii de mobilă le oferă spre achiziție celor care caută să folosească soluții simple și ingenioase pentru amenajarea interioară a căminelor. Piciorul unei mese de acest fel este conectat relativ punctiform cu blatul mesei și prezintă o zonă de întărire, aflată imediat sub blat unde se montează o structură simplă de întărire și rigidizare a celor 3 sau 4 picioare, de regula fabricată din metal.
Mă gândesc acum la tâmplarii români care citesc și care alături de soluția oferită de Gazina mai au o variantă constructivă după care să se inspire.
Cu drag, de simplitate.