Definiția pentru inventii este dată pe Wikipedia într-o frază absolut admirabilă – O invenție este o rezolvare sau realizare tehnică dintr-un domeniu al cunoașterii care prezintă noutate și progres față de stadiul cunoscut până atunci.
Astfel de inventii sunt explicate copiilor din școli de catre d-l Avram Andrei folosind realizari practice și palpabile de mecanisme din lemn pe care le pot ușor înțelege și manevra cei mici. Povestea lui, aflată recent de mine are un parcurs lung și momentul de azi este doar cel la care eu am luat cunoștință despre munca domniei sale. Tudor al meu ne cere într-o zi bani – 3 lei – pentru a participa la o expoziție de masini și mecanisme din lemn care urmează să fie prezentate la ei în școală. Suma nu reprezintă o valoare, însă cuvântul lemn mi-a sunat foarte intrigant. Mai apoi am văzut într-o postare de FB pe grupul clasei lui Tudor un braț robotic, acționat hidraulic, cu seringi pe post de pompa si tuburi de plastic catre pistonașe, pe care copii se îngrămădeau să le manevreze care mai de care.
Ca paranteză tristă, eu personal sunt absolvent de Poli Tinișoara, secția Electronică aplicată, Roboți industriali și brațul robotic pe care l-am programat și manevrat în anul V era doar metalic și cu axe de rotație, însă nu mai capabil decât cel din lemn realizat de d-l Avram. Comparația e tristă pentru că se presupune că studiile mele ar trebui să-mi permită să programez roboti într-o fabrică, dar experiența acumulată la școală este doar o formă palidă rău de practică. Cu atât mai mult este importantă lecția practică de care au beneficiat copiii școlii Nicolae Iorga ( fosta Nr. 14) din Baia Mare.
Am fost la școală cu o zi înainte de maratonul pe care d-l Avram l-a făcut pe parcursul unei săptămâni și am apucat să stăm de vorbă câteva minute. Își despachetase toate ”jucăriile” și le ordonase lângă un perete din holul parterului școlii. Era pauză și holul era plin de copii care trăgeau, învărteau, se uitau sau manevrau în fel și chip mecanismele din lemn. La sfârșit am admirat stoicismul și răbdarea de care a dat dovadă, reparând toate stricăciunile făcute de copii și readucând la forma inițială fiecare piesă din noianul de personificări de inventii prezentate. Mi-a povestit câteva despre munca lui, am ajuns la concluzia că suntem și consăteni și poate neamuri ( se țin neamuri pănă la spița a VII-a, deci ne încadrăm).
D-l Avram se ocupă integral ca activitate de prezentarea acestor machete funcționale ale unor inventii celebre cu scop didactic. Am înțeles că cu acceptul direcțiunilor din școli parcurge toate unitățile de învățământ unde este primit și pe parcursul unei săptămâni întregi prezintă lecții de câte 2 ore pentru fiecare clasă în parte. M-a năucit literalmente ideea și dedicația domniei sale. Taxa îi permite să susțină financiar acest demers și cred că aportul fantastic pe care îl aduce înțelegerii de către școlari a funcționării tuturor mecanismelor realizate este echivalentul unui curs școlar teoretic pe parcursul unui an.
Sunt convins că doar cele două ore nu vor schimba cariere sau nu vor influența covârșitor un elev să se dedice ingineriei, însă față de teoretizarea excesivă din școli, prezentarea practică, cu demonstrația funcționării acestor mecanisme aduce o înțelegere intuitivă mult mai reală. În timp își vor aduce poate o parte dintre ei aminte de ceea ce au experimentat. Poate nu toți vor dori să devină scriitori de cod de programare. Să dirijezi forța apei, să folosești forța mecanică sau electricitatea sau să imaginezi trasmisii mecanice simple mi se pare mult mai palpabil pentru un copil. Dl Avram le arată cum au reușit înaintașii noștri să realizeze avansul tehnologic și să utilizeze elemente de fizică și mecanică pentru a duce spre ceea ce numim Revoluție Industrială.
Mi-aș dori ca link-urile din acest articol să fie urmate, să ajungă această simplă prezentare la cei care pot pune lucrurile în mișcare și organiza cât mai multe evenimente similare. Îl puteți contacta pe d-l Avram pe pagina sa de FB și puteți să-i solicitați prezența dacă considerați ca și mine că este valoroasă aceasta incursiune în lumea tehnicii aplicate.
Am asistat la o parte din prezentarea dedicată clasei unde este Tudor al meu, clasa a II-a și am rămas uimit de întrebările adresate de copii, nu am inregistrat dar reproduc câteva pe care mi le amintesc:
- daca învărtim prea tare se arde becul?
- merge și daca se învârte invers?
- câta apa e nevoie să curgă pe roată?
- lumânarea produce lumină – n-au raspuns că și căldură … 🙂
- gaterul lui DaVinci nu coboară ca să taie lemnul ( Tudor al meu … mi-a crescut sufletul)
Au primit motorașe cu manivelă și s-au distrat făcând să lumineze un LED. Este imposibil de descris uimirea lor la fiecare mașinărie prezentată și felul în care grupul de copii se apropia de cel care le vorbea, fiind nevoie de intervenția d-nei învățătoare pentru a-i regrupa la o distanță care să-i permită să arate și să explice pe tot parcursul cursului.
Filmari din timpul prezentarii machetelor de inventii
Căutați-l pe dl Avram Andrei, invitați-l în școala voastră, sunt convins că merită susținute aceste demersuri. Apreciez în mod deosebit ceea ce face domnia sa și pe de altă parte copii cred că au de câștigat una dintre puținele experiențe practice relevante din timpul studiilor.
Jos pălăria (șapca) pentru ceea ce faceți, d-le Avram Andrei.
1 comentariu Adaugă comentariu
Sant ing.constructor, dar pasiunea pentru lemn a fost si este ,,sfanta” pentru mine, mai ales pentru elemente de mobilier,decorative si sculptura .