Nu Music Box, ci flașnetă este primul nume pe care-l știu pentru o mașinărie muzicală care scotea sunete când un muzicant ambulant învârtea de manetă. Remi și Vitalis din Singur pe lume sunt primele personaje legate în memoria mea de un astfel de instrument. Regret tihna anilor de citit din copilărie, atunci am călătorit prin toată lumea alături de multe personaje. Mi-aș dori azi ca lux de odihnă timp pentru citit pe îndelete.
Wikipedia asociază flașneta cu denumirea de caterincă, un termen derivat din limba rusă. Orgă portativă, acționată cu un mecanism angrenat manual. Păcat că utilizarea cotidiană conferă acestui cuvânt doar conotație peiorativă.
Un music box în adevăratul sens este mai bine definit de fragmentul din animația Anastasia cu melodia Once upon a December.
Mecanismele din music box scot sunete prin acționarea unor lamele vibrante, metalice, de către pinii dispuși pe un cilindru. Sunetele sunt medii-înalte, simplificând melodia originală. Azi, cred că cel mai cunoscut producător de astfel de produse este Nidec Sankyo Corporation, din Japonia.
Istoria prezentată de ei face referire la primul mecanism de acest tip, Carillon, amplasat în turnul Nicolas Karc din Bruxelles, Belgia, mecanism ce actiona clopote de diferite dimensiuni. În 1796 Antoine Favre – ceasornicar elvețian – produce primul Cylinder Music Box.
ORUGOURU, termenul japonez pentru Orugel ( orgă în limba olandeză) este rezultatul interacțiunii între cele două popoare și a fascinației asiatice pentru cutia ciudată care scotea sunete.
Mecanismele dintr-un Music Box nu sunt chestii complicate, industrializarea a dus la producerea lor foarte ieftin. Se pot comanda chiar mecanisme personalizate, în baza unor fișiere audior mp3.
Pe Amazon găsiți mecanisme la 10 dolari iar pe Aliexpress la 4-5 dolari. Sunt disponibile mai multe melodii consacrate, depinde de cultura și localizarea unde se vând. Americanii au Music Box -uri cu Love Story, O Holy Night și Love me Tender, dar se găsește și Brahms sau Vie en rose sau Fur Elise.
Privesc trist la comerțul cu produse sezoniere, de Paște, Craciun, Haloween sau Valentine Days, totul este transformat într-un festival de consumerism. Gasim astfel de Music Box-uri integrate in suporturi de cutii de bomboane sau jucării. Nu mai au nici un farmec, sunt anoste și copiii nu mai ajung să înmărmurească la magia sunetelor. Încărcătura emoțională, sunetele familiare și povestea de peste ani din Anastasia sunt un exemplu mult mai frumos. Cutia în care un music box își etalează magia sunetelor este mai mult de 50 % din emoția transmisă.
Azi totul merge pe curent electric, cred că mecanismele acționate de un arc vor reveni în apreciere. Meșterilor tâmplari care se încumetă să creeze ceva unic, frumos, dedicat, le doresc succes cât a avut și Fabergé cu ouăle lui.
Poate aveți îndoieli că valorează bani o cutie muzicală, vă ofer un exemplu de la Walmart. Genialitatea formei, unicitatea ei, ingeniozitatea și destinația celebră le poate crește exponețial valoarea. S-aveți clienți ca și Viktor Vekselberg – deținătorul celor mai multe dintre creațiile Faberge.
Poate vom reveni la cadouri personalizate, frumoase, dedicate celui căruia îi este oferit, în loc de produse de serie, 1 din 10 milioane, luat la reducere, înainte de a bate la ușa sărbătoritului, de la magazinul din colț.
Sunt convins că în mâinile tâmplarului stă succesul, nu e pentru oricine, deși poate încerca orișicare.
Spor s-aveți, cei ce vă aplecați asupra lemnului.